Bovag en VASS: ontslagen en faillissementen niet uitgesloten

Tom Huyskens: “Er zijn nu nog geen faillissementen te melden, met uitzondering wellicht van die bedrijven waar het al slecht ging en door de crisis over de rand zijn geduwd. Maar dat er met deze verlenging meer ondernemers in de problemen gaan komen staat als een paal boven water. Nu al meldt ruim 80 procent van onze leden dat ze binnen drie maanden extra geld moeten gaan lenen. Meer dan 50 procent maakt ook al gebruik van de regelingen die er nu al zijn, zoals de coulanceregeling van de Belastingdienst.”

Normaal

Een andere zorg bij de Bovag-leden, laat Huyskens weten, is de vraag hoe de markt reageert als de coronamaatregelen worden afgebouwd en we teruggaan naar de normale gang van zaken. “Gaan autokopers dan hun uitgestelde plannen uitvoeren en een nieuwe auto kopen, of zijn ze hun baan kwijtgeraakt en stellen ze dat uit? Gaan consumenten en bedrijven dit jaar evengoed nog grote uitgaven doen, gaan de vakantieplannen door, mag je straks weer door Europa reizen? Dat is voor bijvoorbeeld ook in de camper- en caravansector een grote zorg, waar ook nog meespeelt dat we niet alleen afhankelijk zijn van de situatie in Nederland maar zeker ook die in het buitenland. Hetzelfde geldt voor truckdealers.”

Hand op de knip

Ook Mirjam van der Rijt van belangenbehartiger VASS ziet de situatie op z’n minst uitdagender worden bij de 225 aangesloten autobedrijven. “Er is een groep die heeft de bedrijfspanden in eigendom en die beschikt over voldoende eigen vermogen om het wat langer uit te zingen. Maar ook daar is het de vraag hoe lang je kan interen. In de showrooms is het momenteel stil, de omzet is er met 50, 60 procent teruggelopen. Dat geldt overigens niet alleen voor de verkoop aan particulieren, ook de zakelijke koper houdt de hand op de knip.”

Werkplaats

Hoe zit het met de werkplaatsen? “In ons eigen bedrijf kunnen we de monteurs nog aan het werk houden maar het is wel met zo’n 30 procent teruggelopen.” Heb je naast de werkplaats ook een showroom dan zijn de inkomsten uit onderhoud en reparatie momenteel te weinig om rendabel te zijn. Toch is het een lastig te verkopen verhaal bij de aanvraag van financiële steun constateert men vanuit VASS. “Je hebt namelijk je personeel gewoon nog aan het werk. Het is alleen niet kostendekkend. Als dit nog langer gaat duren dan 28 april verwacht ik daarom echt dat er ontslagen gaan vallen, met name in de showrooms bij het salespersoneel. Daar krijgt men het zwaar. En vergeet ook niet de menselijke factor. Achter de cijfers gaat een wereld schuil van familiebedrijven die soms generaties lang aan hun bedrijf hebben gewerkt. Dat zien ze nu in gevaar komen.”

Bron: Automobielmanagement.nl Michael van Wijngaarden 01-04-2020

Bovag en VASS: ontslagen en faillissementen niet uitgesloten