Autobedrijven Samen Sterk: van Facebooksite naar actieplatform

De zes oprichters van de Facebook-groep Autobedrijven Samen Sterk willen van de website een actieplatform maken, met als belangrijkste doel betere voorwaarden bij occasionportals te realiseren.

Autobedrijven Samen Sterk is een kleine twee maanden geleden opgericht uit onvrede over de prijsstelling van occasionportals. In eerste instantie als Facebook-groep, maar nu ook als een heus platform met een (besloten) pagina voor ruim drieduizend volgers, allen werkzaam zijn bij een autobedrijf. “En er komen dagelijks tientallen bij”, zegt John van der Rijt, een van de initiatiefnemers. Om meer structuur in de organisatie te krijgen is er nu een website in het leven geroepen. “We hopen ook op de website een groot aantal aanmeldingen te krijgen, dan kunnen we namelijk echt een vuist maken.” Op een eigen website is het eenvoudiger om de ledengroei in goede banen te leiden en te mobiliseren, zo is de gedachte.

Ons hoofddoel is om namens de autobedrijven betere deals te sluiten.
John van der Rijt, initiatiefnemer Autobedrijven Samen Sterk

  • VASS leden

De initiators van Autobedrijven Samen Sterk vrezen voor een “Duitse situatie”, waarbij twee portals de markt verdelen en door gebrek aan concurrentie de prijzen sterk stijgen. Die vrees komt niet uit de lucht vallen: in Nederland is Autoscout24 inmiddels eigenaar van Autotrader en domineert volgens veel autobedrijven samen met Marktplaats de markt. “Maar inmiddels worden op de Facebook-groep ook vele andere irritaties gedeeld”, zegt Van de Rijt. “Zo is er bijvoorbeeld veel onvrede over sommige auto-inkoopsites en recentelijk werd er geprotesteerd tegen de Prijscheck van Autoscout 24.” Mede door deze protesten besloot Autoscout de tool voorlopig weer uit te schakelen. “Ons hoofddoel is om namens autobedrijven die individueel niet veel in te brengen hebben tegen de grote spelers, betere deals te kunnen sluiten”, stelt Van der Rijt. “Want als wij met honderden bedrijven overwegen om ergens anders te gaan adverteren, dan wordt er wél naar ons geluisterd. Dat merken we nu al.”

Stichting

De eerste prioriteit is veel bedrijven zich in te laten schrijven op de nieuwe site. Over de vervolgstappen wordt nu nagedacht. “Wij zijn als oprichters nu veel tijd kwijt. Blijkbaar hebben we echt een gevoelige snaar geraakt. Maar we hebben zelf ook autobedrijven, we komen tijd tekort. We hopen op korte termijn ondersteuning te krijgen, zodat we ons daarna kunnen richten op het sluiten van betere deals, daarvoor zijn we opgericht.”

De oprichters denken nu na over de ideale vorm voor hun platform. “Dat kan een stichting zijn of wellicht een vereniging. Dat zijn we nu aan het uitzoeken. Via onze website zullen we al onze leden informeren. En daarbij willen we zoveel mogelijk samen doen. Het is niet de bedoeling dat wij gaan bepalen wat een bedrijf moet doen, maar we hopen voor de leden van onze site wel betere voorwaarden te kunnen bedingen. Of ze daar dan gebruik van maken is uiteraard een individuele keuze.”

Bron: https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/occasions/21490-autobedrijven-samen-sterk-van-facebooksite-naar-actieplatform