Marge maken in je werkplaats, dat doe je niet met het verkopen van banden. Dat is een service geworden die je verleent aan je klanten om ze in je werkplaats te houden. Niet omdat je daar nog wat mee kunt verdienen. De band die je opbouwt met je klant, dát is waar het om gaat.
Als er geen klantenbinding is, merk je dat veel werkplaatsen het zwaar krijgen, intensief in moeten zetten op nieuwe aanwas en de omzet terugloopt.
Zo sprak ik een ondernemer die iemand heeft aangenomen in zijn werkplaats die hij inzet op klantenbinding. “Hoe dan?,” vroeg ik. “Nou, hij geeft bijvoorbeeld een leenauto mee en ziet dat de boodschappen nog in de auto staan van de klant. Hij zet de spullen over en ruilt daarna pas de sleutels om. Ikzelf liet de klant dat doen omdat ik daar geen oog voor had, maar ook de tijd niet.”
Oog en oor hebben voor je klant, daar ga je het verschil mee maken
Binding zit ‘m in de kleine dingen. Oog en oor hebben voor je klant, daar ga je het verschil mee maken. “Maar ik heb toch geen geld om iemand aan te nemen voor klantenbinding?
Hoe moet ik daar tijd voor vrij maken?”
We zijn altijd zo goed om in belemmeringen te denken in plaats van de mogelijkheden te zien. Bedenk eens wat het je op kan leveren door het anders in te steken en investeer in de lange termijn. Het is echt niet te veel gevraagd om iemand vriendelijk te woord te staan, te zorgen dat je ruimtes netjes en schoon zijn, of die aanvraag van je klant vlot op te volgen.
Durven we kritisch naar onszelf te zijn? Hoe snel reageer jij op iemand die interesse heeft in een auto of een afspraak wil maken voor in de werkplaats? Waar maak jij nu eigenlijk het verschil mee als ondernemer? Waarom komt een klant juist bij jou en niet bij je buurman? Ben je zichtbaar op social media?
Sta daar af en toe eens bij stil en durf in de spiegel te kijken. Waar zou je kunnen verbeteren of juist een andere focus kunnen leggen. Maar kijk ook naar waar je goed in bent, je mag best je specialisme en successen laten horen en delen met je klanten.
Dat is zelfs een must. Ik geloof echt dat binding het sleutelwoord is in de automotive. Tussen jou en je klant, je personeel, je leveranciers maar ook met al die partijen daar omheen. Denk daarbij aan de RDW, belastingdienst, banken, verzekeraars en ga zo maar door. Hebben zij in de gaten hoe intensief het is om te ondernemen?
Weten zij waar jij tegenaan loopt als zij van bovenaf bedenken dat bijvoorbeeld een werkplaatsvloer geëgaliseerd moet worden? Wie kijkt er binnen die instanties naar de klantenbinding?
Kunnen wij ze als ondernemers daarbij helpen? Ik maak me daar in ieder geval hard voor bij VASS. Want de stem van de ondernemer moet gehoord worden, zodat we echt samen in kunnen zetten op binding.