VASS-Logo

 VASS reageert op artikel non-conformiteit in Autovisie

Geachte heer Bijlsma, beste Jaco,

Ik zal me even voorstellen: mijn naam is Chantal Brands en ik werk voor VASS, Verenigde Autobedrijven Samen Sterk.

Inmiddels zijn ruim 720 universele autobedrijven en 40 leveranciers & specialisten bij ons aangesloten en via onze besloten VASS app zorgen we voor verbinding, delen we kennis met elkaar, genereren we inkoopvoordelen en behartigen we belangen.

In onze app hebben we een item dat Samen in Gesprek heet waar ondernemers hun vragen kunnen stellen of antwoord geven op gestelde vragen of waar specialisten direct antwoord geven. 

U kunt zich voorstellen dat non-conformiteit een veel besproken onderwerp is. Ondernemers worstelen met de interpretatie van deze wetgeving.

In het begin van het jaar hebben we rond dit onderwerp 4 bijeenkomsten door het land georganiseerd waar de bij VASS aangesloten advocaten aan de VASS ondernemers uit hebben gelegd wat non-conformiteit inhoudt, hoe ondernemers dit goed aan hun klanten kunnen uitleggen en een aantal praktijkvoorbeelden geschetst.

Natuurlijk heeft de klant rechten in deze wetgeving, maar de ondernemer ook. En juist die kant wordt vaak onderbelicht in de media, zoals in het artikel dat Autovisie publiceerde in mei 2024 en gisteren op haar Facebookpagina met de titel “Hoe lang heb je echt garantie op een occasion?”.

Met name de 2e alinea schept valse verwachtingen bij de consument:

Sinds april 2022 is de wettelijke garantie op occasions verlengd van 6 naar 12 maanden, als je bij een autobedrijf koopt. Op een tweedehands auto heb je altijd een jaar garantie, ongeacht bedrag of overige garanties-afspraken. Als koper kan je ook geen afstand tekenen van de garantie, zo is per wet bepaald. Wel heb je onderzoeksplicht en moet je dus voor een koop de auto goed bekijken en proefrijden.

12 maanden ‘wettelijke’ garantie bestaat namelijk niet.

Wettelijke garantie & non-conformiteit worden vaak in één adem genoemd, maar dat is niet correct. Door het woord ‘garantie’ in de term ‘Wettelijke garantie’ verwacht de consument, dat hij garantie heeft, dat de verkoper mogelijke defecten kosteloos herstelt voor een afgesproken termijn (vaak 12 maanden) en met vastgestelde garantievoorwaarden. Dat zijn meer de kenmerken van een contractuele garantie. Non-conformiteit ligt genuanceerder, omdat niet elk (technisch) gebrek leidt tot non-conformiteit. Non-conform betekent kort gezegd dat de afgeleverde auto niet aan de overeenkomst beantwoordt indien die auto, mede gelet op de mededelingen die de verkoper over de auto heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Als een gebrek non-conformiteit oplevert, wordt vermoed dat in geval van consumentenkoop het gebrek al aanwezig was ten tijde van de aflevering. Dat bewijsvermoeden geniet de consument volgens de wet 12 maanden na aflevering.

Verder in het artikel legt u nog beknopt (maar niet volledig) uit wat het zou moeten zijn maar helaas leest men over het algemeen niet verder en ontstaat de discussie zoals u ook kunt zien in de reacties op uw artikel op Facebook.

De media schetst de ’12 maanden garantie’ verwachting en de verkoper moet het uit zien te leggen aan de consument. Natuurlijk wil de verkoper dat zijn klant tevreden is en zal hij in veel gevallen de klant helpen bij defecten die ontstaan na de verkoop, alleen wel met grenzen.

Van een auto van 2007 met 300.000 km op de teller mag je bepaalde defecten naar gebruik verwachten. De bewijslast om aan te tonen dat een defect non-conform is, ligt voor 12 maanden na verkoop bij de verkoper. En daar ligt de nuance, geen ‘jaar garantie’.

Namens onze VASS leden, 720 aangesloten autobedrijven, zouden we u willen verzoeken om het artikel te herschrijven en daar de juiste nuance in aan te brengen zodat juist de kant van de klant én de kant van de ondernemer wordt belicht. We hebben tenslotte hetzelfde belang: het goed informeren van de branche en vooral ook het voorkomen van discussies of rechtszaken, daar wordt niemand blij van. Dat het een grijs gebied is en blijft, daar kunnen wij beiden helaas niets aan doen en gaan de rechtszaken nu en de komende jaren met jurisprudentie steeds meer duidelijkheid bieden.

Mocht u uw aangepaste artikel juridisch willen toetsen, dan brengen we u graag in contact met de bij VASS aangesloten automotive advocaten.

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram